fredag 11. september 2015

RAILS - det nye it-merket alle vil ha!

Jeff Abrams, grunnleggeren av det nye it-merket Rails, møter oss i Oslo en tidlig morgen. Grûnderen fra Los Angeles kommer inn med et stort smil og i kjent, amerikansk stil, er han høflig og interessert i hvem vi er. Jeff besøker Skandinavia for første gang, og han synes det er utrolig flott «up in the North». Amerikaneren er booket opp med besøk i alle de nordiske landene for å møte alle som har lagt sin elsk på Rails. Og det er ikke få!


Jeff Abrams, grunnleggeren av Rails.
Historien til merket Rails starter med at Jeff, etter å ha bodd i Italia noen år, kommer hjem til LA i 2008 og ønsker å starte med noe, men vet egentlig ikke helt hva. Han kjøper først en hatt, setter 
sitt label på den, og går til en butikk hvor han prøver å selge den inn. Eieren av butikken er skeptisk, men Jeff sier at den bare kan ligge på disken, og hvis den ikke blir solgt, kommer han og henter den. Det viser seg at den første hatten ble solgt, og flere hatter selger han. 

Butikkene begynner nå å etterspørre hva han ellers har av kolleksjon, og da begynner Jeff med arbeidet i å lage en hettejakke. Han får en fabrikk til å produsere noen eksempler, men alle jakkene blir feilprodusert med skjev glidelås. Jeff tror han på et tidspunkt er ute av gamet, og at tilitten han nå har opparbeidet seg, er svekket, men butikkene elsker den!  De sier «Vi elsker hvordan du har lagd den skjev som dette! Utrolig god idè!» Slik begynner eventyret til merket Rails.
Rails

Jeff bestemmer seg for at han ville fokusere på skjorter, og finner fram til en kvalitet som er god og ikke minst fin å se på. Han er en av de første som brukte tencel i sine produkter. Jeff har aldri hatt noen formell utdanning innen mote, men han visste hele tiden hva han ønsket, og jobber med produktene deretter. 


Det gikk raskt fra skjortene kom ut i butikkene, til store kjendiser begynte å bruke skjortene hans. Det var aldri noe han prøvde å selge inn, men den ene etter den andre bar plutselig Rails-skjorta. Vi kan nevne navn som Kate Hudson, Gisele Bûnchen, Jessica Alba, Olivia Palermo, Selena Gomez og Beyonce, som ble alle sett med skjortene på.
Hans tanke rundt Rails er at produktene skal være avslappet, men raffinert. Plaggene skal gi den ekstra, lille luksusfølelsen. Jeff forteller oss videre at det er spennende å se hvordan skjortene blir brukt forskjellig fra land til land. I LA som en avslappet look med shorts eller knyttet rundt livet og i Frankrike som mer tilkneppet og preppy. I de nordiske landene brukes det mer lag på lag, med t-skjorte under og jakke over. Han har i dag 30 personer som jobber med Rails i LA, og designer i dag kolleksjoner for både kvinner, menn og barn.
Rails er et merke som vi vil se mye av fremover! Du finner skjortene her Frøken Pedersen nettbutikk

                                                      Rosie Huntington-Whiteley

                                                           Reese Witherspoon

                                                            Gisele Bünchen 

                                                              Kate Hudson

                                                                   Beyoncè


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar